top of page

نمای کوچک، زندان بزرگ

شنبه۲۴ شهریور، ۲۵۸۳ شاهنشاهی

گزارش هفتگی نادیده انگاشتن حقوق و آزادی های شهروندی و زندانیان سیاسی در ایران


 

احسان قدیری، زندانی سیاسی پادشاهی‌خواه آزاد شد.

روز شنبه، هفدهم شهریورماه، احسان قدیری، زندانی سیاسی پادشاهی‌خواه با پایان دوران محکومیت یک‌ساله‌اش از زندان اوین آزاد شد.

احسان قدیری، شهروند ساکن تهران، ۲۳ شهریورماه سال گذشته در منزل شخصی خود توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت، و توسط شعبه بیست‌وششم دادگاه انقلاب تهران به اتهام «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم» و «تبلیغ علیه نظام» به یک سال زندان، دو سال ممنوعیت فعالیت در فضای مجازی و دو سال تبعید محکوم شده بود.


 

مهدی مسکین‌نواز، زندانی سیاسی پادشاهی‌خواه برای تحمل ادامه حبس خود، وارد زندان بندر انزلی شد.

روز شنبه، هفدهم شهریورماه مهدی مسکین‌نواز برای سپری کردن ادامه دوران محکومیت خود، وارد زندان بندر انزلی شد.


مهدی مسکین‌نواز، زندانی سیاسی پادشاهی‌خواه، نخستین بار در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸ خورشیدی به اتهام «فعالیت در فضای مجازی و مدیریت یک کانال تلگرامی با مضمون براندازی» بازداشت شد. او سپس به ۱۳ سال و دو ماه حبس تعزیری، دو سال اقامت اجباری در فهرج کرمان و ممنوعیت از عضویت در گروه‌های سیاسی محکوم شد. او در دی‌ماه سال گذشته در اعتراض به ممنوعیت ملاقات با دختر خردسالش اقدام به خودسوزی در زندان کرد.


 

سارا دلدار از معترضان خیزش ملی ایران به دلیل عفونت ناشی از ساچمه و جراحات در دوران بازداشت، جان خود را از دست داد.

سارا دلدار، شهروند ۳۲ ساله که در جریان خیزش ملی ایران در سال ۲۵۸۱ بازداشت و بیش از یک سال و سه ماه در زندان لاکان رشت زندانی بود، به دلیل عفونت ناشی از ساچمه‌هایی که در بدنش باقی مانده بود و دیگر جراحات و بیماری‌هایی که در دوران زندان دچار شده بود، جان خود را از دست داد.


او به دلیل کمک به مجروحانی که توسط نیروهای حکومتی سرکوب می‌شدند، در شهر رشت مورد هدف اسلحه ساچمه‌ای قرار گرفت و دستگیر شد.


از جمله مشکلات جسمانی‌ای که گفته می‌شود سارا دلدار به آن‌ها دچار شد، ضعف شدید بدنی، کم‌خونی، و بزرگ شدن طحال، کلیه و تخمدان بود.


 

علی آدینه‌‌زاده، پدر جاویدنام ابوالفضل آدینه‌زاده آزاد شد.

مرضیه آدینه‌زاده، خواهر جاویدنام ابوالفضل آدینه‌زاده در حساب‌های خود در شبکه‌های اجتماعی خبر از آزادی پدرش داد.


خانم آدینه‌زاده نوشت: «درود به مردم شریف ایران. ‏سرانجام پدرم امروز بعد از گذشت ۴۸ روز از زندان وکیل آباد مشهد آزاد شد.»


علی آدینه‌زاده، پس از احضار به دادسرای انقلاب قوچان به اتهام «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» و «تبلیغ علیه نظام» بازداشت و به زندان قوچان منتقل شده بود.


جاویدنام ابوالفضل آدینه‌‌زاده نوجوان هفده ساله، در جریان خیزش ملی ایران در سال ۲۵۸۱ با شلیک مستقیم گلوله‌های ساچمه‌ای، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در مشهد به قتل رسید.


 

مهرداد بختیاری را به مکانی نامعلوم منتقل کردند.



صبا بختیاری، عمه جاویدنام پویا بختیاری در حساب ایکس خود نوشت: «امروز از هم‌بندی‌های برادرم مهرداد تماس گرفتند و گفتند که چند نفر لباس شخصی دیروز مهرداد را از زندان ربوده و به جایی نامعلوم بردند، تا کنون هیچ نهادی پاسخگو نبوده و ما از وضعیت و محل برادرم بی‌خبر و نگرانیم، ملت بزرگ‌ ایران‌ لطفا لطفا لطفا صدای برادرم باشید.»


 

محمد آزاد از آسیب‌دیدگان چشمی خیزش ملی ایران درگذشت.

روز شنبه، هفدهم شهریورماه، محمد آزاد از آسیب‌دیدگان چشمی خیزش ملی ایران درگذشت.


محمد آزاد متولد ۱۳۵۵ در شهر دبی، ۴۸ ساله، متاهل، دارای دو فرزند، یکی کودک و دیگری خردسال در تاریخ ۲۴ آبان سال  ۲۵۸۱ در ستارخان تهران از ناحیه سر، شکم و چشم راست مورد اصابت نیروهای سرکوبگر قرار گرفت و چشم خود را از دست داد.


محمد آزاد با وجود ساچمه در سر و بدن با درد دست و پنجه نرم‌ می‌کرد اما هرگز امید به آزادی وطن را از دست نداد. محمد آزاد بارها از خطرناک بودن موقعیت ساچمه‌ها در بدن خود گفته بود.


 

چند تن از زندانیان سیاسی پادشاهی‌خواه با دوختن لب‌های خود دست به تحصن زدند.


بر اساس گزارش‌های منتشر شده چند تن از زندانیان سیاسی پادشاهی‌خواه محبوس در بند چهار زندان اوین اقدام به دوختن لب‌های خود کرده و دست به تحصن زده‌اند.


کاظم علی‌نژاد، آرشام رضایی و آزاد پیکری‌فر در اعتراض به شرایط نامطلوب زندان و خواسته‌‌هایی درباره اتاق خود، در افسر نگهبانی بند چهار اوین تحصن کرده‌اند.


 

مقامات زندان برای پنجمین بار با آزادی مشروط زهره سرو مخالفت کردند.

یکی از نزدیکان زهره سرو، زندانی سیاسی پادشاهی‌خواه محبوس در زندان اوین گفت: «روز چهارشنبه ۲۱ شهریورماه مقامات زندان اوین در یک ابلاغیه برای پنجمین بار با آزادی مشروط زهره سرو مخالفت کردند.»


این منبع آگاه در ادامه توضیح داد: «چندی پیش ماموران امنیتی در پیشنهادی به زهره سرو به او وعده داده بودند که اگر به عراق برود و با آنها همکاری کند، حکم آزادی او را صادر خواهند کرد اما زهره از پذیرش این پیشنهاد خودداری کرد.»


 زهره سرو متولد ۱۳۶۵ است که اوایل مهرماه سال ۱۴۰۰ خورشیدی دستگیر شد، به اتهام «اجتماع و تبانی» و «تبلیغ علیه نظام» به ۷ سال حبس تعزیری محکوم شد که طبق قوانین جمهوری اسلامی، شش سال آن قابل اجراست.


 

فاطمه سپهری: آقای رئیس جمهور شما نیامده و نرسیده دو دست‌تان را در جیب ملت غارت شده ایران کرده‌اید و به دنبال چه می‌گردید؟

اصغر سپهری، برادر زندانیان سیاسی مشروطه‌خواه، فاطمه سپهری و محمدحسین سپهری در حساب خود در ایکس نوشت:


پرسش⁧ فاطمه سپهری⁩ از رئیس‌جمهور اسلامی 

جناب آقای پزشکیان؛

‏من فاطمه سپهری از خانواده شهدا هستم و با یک انتقاد به حق با قلبی پاره پاره و تنی رنجور به گوشه سلول زندان وکیل‌آباد روانه شدم و حقوقم که حاصل خون همسر شهیدم بود و از جیب این ملت و میهن پرداخت می‌شد به نفع گروه‌های نیابتی و ولایی ضبط شد.

برادرم، ⁧محمدحسین سپهری⁩ که ۲۶ سال فیزیک در دبیرستان تدریس کرده بود نه تنها از آموزش و پرورش اخراج و راهی زندان شد بلکه خانواده او که در ملک اوقافی مستاجر بودند، حتی با پرداخت اجاره به موقع و کامل جهت رسیدن ثواب کامل به روح خیرین، توسط سازمان اوقاف و امور خیریه و با حکم دادگاه مجبور به تخلیه خانه شده‌اند.


‏آقای رئیس جمهور شما نیامده و نرسیده دو دست‌تان را در جیب ملت غارت شده ایران کرده‌اید و به دنبال چه می‌گردید؟


 

پنج شهروند به دلیل کمک مالی به ماشالله کرمی محکوم شدند.

پنج شهروند، از جمله علی وهابی، مژده بحرالعلوم طباطبایی و مهسا وهابی، به اتهام «معاونت در اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» به دلیل کمک مالی به ماشاالله کرمی، هر یک به پرداخت ۶ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شدند. این افراد در ابتدا در دادگاه انقلاب کرج به دو سال حبس و ۲۴ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده بودند که این حکم در دادگاه تجدیدنظر کاهش یافت.


پیام درفشان، وکیل این پرونده، همچنین اعلام کرده است این نیکوکاران به دلیل پرونده دیگری از سوی دادگاه کیفری نظرآباد به ۹۱ روز حبس بابت اتهام «معاونت در تحصیل مال نامشروع» محکوم شده‌اند و منتظر حکم نهایی از دادگاه تجدیدنظر هستند.

 

Comments


bottom of page