top of page

نمای کوچک، زندان بزرگ

شنبه۳ شهریور، ۲۵۸۳ شاهنشاهی

گزارش هفتگی از نادیده انگاشتن حقوق و آزادی‌های شهروندی و زندانیان سیاسی در ایران


 


ماشالله کرمی، پدر جاویدنام محمدمهدی کرمی به دلیل گرفتن کمک‌های مردمی به بیش از هشت سال زندان محکوم شد.

براساس رای شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو شهرستان نظرآباد او بابت اتهام «تحصیل مال از طریق نامشروع» به ۱۴ ماه زندان و بابت اتهام «مشارکت در پولشویی» به هفت سال و هشت ماه زندان محکوم شده است. علاوه بر این، آقای کرمی به پرداخت ۱۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال و مصادره اموال کسب‌شده محکوم شده است. 


علی شریف‌زاده اردکانی، وکیل آقای کرمی پیش‌تر درباره شیوه به دست آوردن این اموال گفته بود: «این اموال از طریق کمک‌های مردمی یا همان هبه، خریداری شده است. مردم برای کمک به آقای کرمی که به شغل کارگری مشغول بوده‌ است، این اموال را با نیت خیر به او اهدا کرده‌اند.» 


این پدر دادخواه پیش‌تر، در یک پرونده دیگر بابت اتهام «اجتماع و تبانی» پنج سال و اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال زندان محکوم شده بود.


 

آرشام رضایی به ۵۰ ضربه شلاق و جریمه نقدی محکوم شد.

آرشام رضایی، زندانی سیاسی پادشاهی‌خواه، محبوس در زندان اوین که در حال گذراندن محکومیت ۱۵ ساله خود می‌باشد، در پرونده‌ای جدید به اتهام «توهین و تهدید در زندان» به ۵۰ ضربه شلاق و ۱۶ میلیون جریمه نقدی در حق صندوق دولت محکوم شده است.


 

مهدی شکیبافر، وکیل دادگستری برای اجرای حکم حبس احضار شد.

مهدی شکیبافر، وکیل دادگستری پیشتر به اتهام‌های «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «انتقاد از مقبره خمینی» به بیست‌ودو ماه و شانزده روز حبس تعزیری و یک سال محرومیت از وکالت محکوم شده است. 


وی به دلیل بیان شعار ملی «رضاشاه، روحت‌ شاد» نیز به هفت ماه حبس دیگر نیز محکوم گردید.


مهدی شکیبافر، همچنین به دلیل اینکه به جانباختگان آبان ۹۸ لقب «شهید» داد نیز به یکسال حبس و نُه ماه محرومیت از وکالت محکوم گردیده است.


وکالت رایگان بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری دی‌ماه نودوشش و آبان خونین ۹۸ و خیزش ملی ایران از دیگر اتهامات این وکیل میهن‌پرست عنوان شده است.


 

پرونده جدیدی علیه رضا سلمان‌زاده تشکیل شده است.

برادر جاویدنام مهدی سلمان‌زاده، با همرسانی تصویر ابلاغیه جدید رضا سلمان‌زاده، خبر از پرونده‌‌سازی دیگری برای این پدر دادخواه و زندانی سیاسی پادشاهی‌خواه خبر داد.


 

قرار بازداشت ناهید بهروزی، شهروند بهائی ساکن شهرستان فردیس، تمدید شد.

ناهید بهروزی (فروهری)، شهروند بهائی ساکن شهرستان فردیس، علیرغم گذشت بیست و پنج روز از زمان بازداشت، کماکان در زندان کچویی کرج در بلاتکلیفی به سر می‌برد. قرار بازداشت وی به مدت یک هفته دیگر تمدید شده است.


یک منبع نزدیک به خانواده این شهروند بهائی گفت: «قرار بازداشت خانم بهروزی به مدت یک هفته دیگر تمدید شد. وی علیرغم گذشت بیست و پنج روز از زمان دستگیری کماکان در زندان کچویی کرج در بلاتکلیفی به سر می‌برد.»


 

دادگاه تجدیدنظر اصفهان، سه شهروند بهائی را به حبس و دیگر مجازات‌ها، محکوم کرد.

ارشیا روحانی، حمید منزوی و آرش نبوی، شهروندان بهائی ساکن اصفهان توسط دادگاه تجدیدنظر این استان هر کدام به تحمل دو سال حبس، پرداخت جریمه نقدی و مجازات‌های تکمیلی محکوم شدند.


براساس حکمی که توسط شعبه سی‌وهفت دادگاه تجدیدنظر استان اصفهان به ریاست احمد گنجعلی دارانی صادر و به ارشیا روحانی، حمید منزوی و آرش نبوی ابلاغ شده است، هرکدام از این شهروندان به تحمل دو سال حبس، پرداخت بیست و چهار میلیون تومان جریمه نقدی و دو سال ممنوعیت خروج از کشور و فعالیت در فضای مجازی محکوم شدند.


 

سه‌شهروند بهائی در کرمان و ارومیه در بازداشت و بلاتکلیفی به سر می‌برند.

متین فهندژ سعدی و مصباح دولت، شهروندان بهائی با گذشت ۱ ۹ روز از زمان بازداشت، در زندان کرمان به سر می‌برند.


همچنین مژگان سلمان‌زاده، شهروند بهائی علیرغم گذشت بیش از چهل روز از زمان بازداشت، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان ارومیه به سر می‌برند.


 

Comentários


bottom of page