top of page

نمای کوچک، زندان بزرگ

شنبه ۱۰ شهریور، ۲۵۸۳ شاهنشاهی

گزارش هفتگی از نادیده انگاشتن حقوق و آزادی‌های شهروندی و زندانیان سیاسی


 

متین حسنی، آسیب‌دیده چشمی به زندان فراخوانده شد.

متین حسنی، از آسیب‌دیدگان چشمی در اعتراضات آبان‌ماه سال ۱۳۹۸، صبح روز دوشنبه پنجم شهریورماه برای تحمل حبس، خود را به زندان معرفی کرد. 


او اوایل تیرماه امسال بابت اتهام‌های «تبلیغ علیه نظام» و «اغوا یا تحریک مردم به جنگ و کشتار» به ۳۱ ماه حبس محکوم شده بود. متین حسنی وقتی تنها ۱۹ سال داشت، یک چشم خود را در اعتراضات سال ۱۳۹۸ در بوکان از دست داد.


 

سید محمد میرموسوی، اهل استان گیلان بر اثر شکنجه و ضرب و شتم شدید در پاسگاه لنگرود جان خود را از دست داد.

روز شنبه سوم شهریورماه، سید محمد میرموسوی، اهل استان گیلان بر اثر شکنجه و ضرب و شتم شدید در پاسگاه لنگرود جان خود را از دست داد.


آقای میرموسوی اهل روستای «سیدمحله» از بخش رودبنه شهرستان لاهیجان بود.

پس از تحویل پیکر بی‌جان وی به خانواده‌اش، مقامات قضائی و امنیتی آنها را تهدید کردند که در صورت آگاهی‌رسانی،  بازداشت خواهند شد.

در ویدئویی که از پیکر محمد میرموسوی همرسانی شده، آثار شکنجه و ضرب و شتم آشکار است.

به‌دنبال انتشار این گزارش‌، دادستان عمومی و انقلاب لاهیجان از بازداشت موقت پنج افسر نیروی انتظامی خبر داد.

مراسم خاکسپاری محمد میرموسوی، روز سه‌شنبه ششم شهریورماه برگزار شد.


 

مهدی شکیبافر، وکیل دادگستری برای سپری کردن دوران محکومیتش راهی زندان ساوه شد.

مهدی شکیبافر، وکیل دادگستری و عضو کانون وکلای استان مرکزی، روز دوشنبه پنجم شهریورماه، برای گذراندن دوران محکومیت خود به زندان ساوه منتقل شد.


مهدی شکیبافر، وکیل دادگستری که پیشتر به اتهام‌های «تبلیغ علیه نظام، نشر اکاذیب و توهین به رهبر جمهوری اسلامی» به بیست‌ودو ماه و شانزده روز حبس تعزیری و یک سال محرومیت از وکالت محکوم شده است. وی به دلیل بیان شعار ملی «رضاشاه، روحت‌شاد» به هفت ماه حبس دیگر نیز محکوم گردید.


مهدی شکیبافر، همچنین به دلیل اینکه به جانباختگان اعتراضات آبان ۹۸ لقب شهید داد نیز به یکسال حبس و نُه ماه محرومیت از وکالت محکوم گردیده است.


وکالت رایگان بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری دی‌ماه ۹۶ و آبان خونین ۹۸ و خیزش ملی ایران از دیگر اتهامات این وکیل عنوان شده است.


 

متین فهندژ سعدی، شهروند بهائی آزاد شد.

متین فهندژ سعدی، شهروند بهائی ساکن کرمان، روز پنجم شهریورماه با قرار وثیقه از زندان این شهر آزاد شد.


متین فهندژ سعدی، روز پانزدهم مردادماه سال جاری، توسط نیروهای امنیتی در کرمان بازداشت شد و روز هجدهم مردادماه، ماموران امنیتی کرمان، منزل پدری وی را تفتیش کردند.


این شهروند بهائی روز پنجشنبه بیست‌وپنجم مردادماه با پایان مراحل بازجویی به بند عمومی زندان کرمان منتقل شد.


 

ایمان صالحی، نوکیش مسیحی در زندان شیبان اهواز به سر می‌برد.

ایمان صالحی، نوکیش مسیحی دوران محکومیت خود را در زندان شیبان اهواز سپری میکند. وی پیشتر توسط دادگاه انقلاب به پنج سال حبس و پنجاه میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده بود.


آقای صالحی در تاریخ سوم دی‌ماه سال گذشته توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. وی سپس اواخر خردادماه سال جاری، توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب اهواز به ریاست قاضی فتحی‌نیا از بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام از طریق ترویج مسیحیت صهیونیستی» به پنج سال حبس و پنجاه میلیون تومان جزای نقدی محکوم شد.


این نوکیش مسیحی از عفونت لثه رنج میبرد و از رسیدگی تخصصی پزشکی در زندان شیبان اهواز محروم مانده است.


 

پرونده جدید دیگری علیه رضا سلمان‌زاده تشکیل شده است.

رضا سلمان‌زاده، زندانی سیاسی با پرونده‌سازی جدید علیه خود مواجه شده است.


 پدر جاویدنام مهدی سلمان‌زاده، نوجوان کشته‌شده در اعتراضات سال ۱۳۹۸ خورشیدی، باید ۲۵ مهرماه بابت اتهامی مرتبط با اداره کل زندان‌های استان تهران در دادگاه حاضر شود. 


شخصی به نام «عباس شفیعی» به‌عنوان نماینده سازمان زندان‌ها اقدام به پرونده‌سازی علیه این پدر دادخواه کرده است. 


رضا سلمان‌زاده پیش‌تر در ارتباط با آتش‌سوزی زندان اوین در جریان خیزش ملی ایران در سال ۲۵۸۱ در مجموع به هفت سال زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شده بود.


 

コメント


bottom of page