top of page

نمای کوچک، زندان بزرگ

شنبه ۲۷ اَمرداد، ۲۵۸۳ شاهنشاهی

گزارش هفتگی نقض حقوق و آزادی‌های فردی در ایران


 

علی آدینه‌زاده، پدر جاویدنام ابوالفضل آدینه‌زاده را به بند مجرمان خطرناک انتقال دادند.

مرضیه آدینه‌زاده، خواهر جاویدنام ابوالفضل آدینه‌زاده با انتشار پستی در حساب اینستاگرام خود نوشت: داغ از دست‌ دادن برادرم رضا رسایی به‌ قدری بزرگ بود که در خصوص آخرین وضعیت پدرم اطلاع‌رسانی نکردیم. پدرم شش صبح روز سه‌شنبه هفته قبل با فوریت به بند زندانیان دارای اعتیاد زندان وکیل‌آباد مشهد منتقل شده بود و در حال حاضر به بند قاتلین و مجرمین خطرناک انتقال داده‌اند. از الان به بعد هر اتفاقی برای پدرم بیافتد مسئولیت آن بر عهده جمهوری اسلامی ا‌ست. مادر و خانواده‌ام به‌شدت تحت‌ فشار هستند تا از هر گونه اطلاع‌رسانی درباره وضعیت پدرم جلوگیری کنند. هیجده روز از بازداشت پدرم می‌گذرد و هیچ پاسخی به پیگیری‌های خانواده ما نمی‌دهند.


 

میثم بصیر توانا با قرار وثیقه آزاد شد.

روز گذشته، میثم بصیر توانا، برادر جاویدنام مهران بصیر توانا با قرار وثیقه آزاد شد.


 شانزدهم امرداد، میثم بصیرتوانا، با حمله نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به محل کارش بازداشت شده بود.


جاویدنام مهران بصیر توانا در فومن کارگر کلوچه‌پزی بود. او در جریان خیزش ملی ایران در سال ۲۵۸۱ در صومعه‌سرا، وقتی برای کمک به زنی که تیر خورده بود شتافت، خودش هدف گلوله نیروهای جمهوری اسلامی قرار گرفت و جانش را از دست داد.


 

شکیلا منفرد، زندانی سیاسی پادشاهی‌خواه محبوس در زندان اوین به اعتصاب غذای خود پایان داد.

شکیلا منفرد از تاریخ نهم امرداد، در اعتراض به پرونده‌ جدیدی که در دوران حبس علیه وی گشوده شده، دست به اعتصاب غذا بود.


 

دادگاه انقلاب دستور توقیف اموال ماشاالله کرمی، پدر جاویدنام محمدمهدی کرمی را صادر کرده است.

علی شریف‌زاده اردکانی، وکیل ماشاالله کرمی با اشاره به آخرین وضعیت پرونده او گفت: «شعبه دوم دادگاه انقلاب کرج مجموعا آقای کرمی را به ۶ سال حبس بابت اتهامات اجتماع و تبانی (۵ سال) و تبلیغ علیه نظام (یک سال) محکوم کرد.»


وی افزود: «ما به حکم صادره اعتراض کردیم و پرونده برای بررسی و اعلام نظر به شعبه ۱۲ دادگاه تجدیدنظر البرز ارجاع شد، اما هنوز نتیجه این پرونده اعلام نشده است. وکلای تمام طرف‌های این پرونده از دادگاه تجدیدنظر خواسته‌اند تا جلسه‌ای حضوری با تمام طرف‌ها برگزار کند.»


وکیل ماشالله کرمی خاطرنشان کرد: «اتهامات نسبت داده شده به آقای کرمی با اعمال ارتکابی او همخوانی ندارد و عناصر مادی و معنوی جرم محقق نشده است. آقای کرمی از مرداد ماه سال گذشته تا امروز در زندان به سر می‌برد و در زندان به بیماری مبتلا شده است. تقاضای ما بررسی پرونده آقای کرمی با دید مثبت است و امیدواریم حکم برائت صادر شود.»


علی شریف‌زاده اردکانی، در بخش دیگری از اظهاراتش با اعلام خبر صدور حکم برای توقیف اموال موکلش بابت اتهامات امنیتی تصریح کرد: «دادگاه انقلاب، تقاضای توقیف اموال آقای کرمی شامل یک باب منزل مسکونی در شهرستان تکاب و یک خودرو دنا را داده و مدعی شده از اموال یاد شده در مسیر ارتکاب جرم استفاده شده حال آن که این اموال هیچ نقشی در اتهامات اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام ندارد.»


وی اضافه کرد: «پرونده‌ای بابت همین اموال در شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری با اتهام تحصیل مال نامشروع و پولشویی تشکیل شده است. دادگاه رسیدگی به این اتهام در فروردین ماه برگزار شد، اما هنوز نتیجه و رأی این دادگاه اعلام نشده است. بنابراین حکم دادگاه انقلاب با قوانین همخوانی ندارد و امیدواریم دادگاه تجدیدنظر به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشد.»


این وکیل دادگستری درباره شیوه به دست آوردن این اموال توسط ماشاالله کرمی هم گفت: «این اموال از طریق کمک‌های مردمی یا همان هبه خریداری شده است. مردم برای کمک به آقای کرمی که به شغل کارگری مشغول بوده‌اند، این اموال را با نیت خیر به او اهداء کرده‌اند.»


ماشالله کرمی در حال حاضر یک فرزند بیمار در خانه دارد و همسر او نیز از بیماری رنج می‌برد.


 

رامین قشقایی با حکم ۶ سال حبس در زندان به سر می‌برد.

رامین قشقایی از بازداشت‌شدگان خیزش ملی ایران در سال ۲۵۸۱ به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی به شش سال حبس و دو سال تبعید به شهرستان نیکشهر محکوم شده است.


 

کیفرخواست پرونده ۱۰ زن بهائی در دادسرای اصفهان صادر شد.

دادسرای اصفهان کیفرخواست پرونده یگانه آگاهی، ندا بدخش، پرستو حکیم، نگین خادمی، آرزو سبحانیان، مژگان شاهرضایی، شانا شوقی‌فر، یگانه روح‌بخش، ندا عمادی و بهاره لطفی، زنان بهائی را با اتهامات «تبلیغ علیه نظام و انجام فعالیت تبلیغی و آموزشی انحرافی مغایر با شرع مقدس اسلام» صادر کرد.


کیفرخواست این شهروندان بهائی در تاریخ ۱۴ امرداد در شعبه ۱۸ بازپرسی دادسرای اصفهان صادر شده است.


دادگاه در کیفرخواست صادر شده، برگزار کردن کلاس‌های آموزشی موسیقی، یوگا، نقاشی، زبان انگلیسی و اردوی طبیعت‌‌گردی برای کودکان و نوجوانان ایرانی و اهل افغانستان را مصداق این اتهامات عنوان کرد.


این ۱۰ زن بهائی روز اول آبان ۱۴۰۲ خورشیدی به دست نیروهای امنیتی بازداشت و در بازه زمانی دو ماهه با تودیع وثیقه از زندان دولت‌آباد اصفهان آزاد شدند.


 

سولماز حسن‌زاده، خواهر جاویدنام محمد حسن‌زاده آزاد شد.

بیست‌وسوم امرداد، سولماز حسن‌زاده، خواهر جاویدنام محمد حسن‌زاده پس از هشت روز اعتصاب غذا با قرار وثیقه پانصد میلیون تومانی از زندان مرکزی ارومیه آزاد شد.


 

آرزو بدری بعد از عمل ریه به هوش آمده اما قادر به حرکت، حرف زدن و غذا خوردن نیست.

آرزو بدری، زن ۳۱ ساله‌ای که شامگاه اول امرداد به دلیل حجاب در خودروی شخصی هدف گلوله پلیس قرار گرفت و شدیدا مجروح شد، روز چهارشنبه ۲۴ امرداد به علت آب آوردن ریه‌هایش دوباره تحت عمل جراحی قرار گرفت و وضعیت سلامتش وخیم است.


آرزو بدری روز اول امرداد امسال و هنگامی ‌که بعد از اتمام کار در شهرستان نور استان مازندران با خواهرش به سوی خانه می‌رفت، با ایست-بازرسی پلیس مواجه شد.


آنان خودرو را در جاده خاکی متوقف کردند، اما پلیس به سویشان شلیک کرد. 

بر اثر این تیراندازی، آرزو از ناحیه کمر هدف اصابت گلوله قرار گرفت.


برای خودرویی که آرزو بدری سرنشین آن بوده، به دلیل رعایت نکردن حجاب اجباری، «حکم توقیف» صادر شده بود و پلیس از در عقب سمت راننده به خودرو شلیک کرده است.



گلوله‌ای که به آرزو بدری اصابت کرده، گلوله کلت بوده، در نخاع مهره‌های بالای کمر او قرار گرفته و توان حرکت را از او گرفته است. 

طبق این اطلاعات، در صورتی که این گلوله کمی بالاتر اصابت کرده بود، قدرت حرکت دست‌های او را هم از بین می‌برد. 

ریه این زن جوان نیز در این درگیری آسیب جدی دیده است.


خانواده بدری از جمله خواهر آرزو به شدت تحت فشار نهادهای امنیتی هستند تا در برابر دوربین رسانه‌های حکومتی حاضر شوند و درباره اتفاقی که برای او افتاده، «اعتراف اجباری» کنند.


 

Comments


bottom of page